Monday, March 31, 2014

Æblemuffins med lakrids og granatæbleshot

Første dag i kagekampen: Snehvide og de syv små dværge på rock manér

Så blev første afsnit af kagekampen sendt, og nøj der har været nerver på hjemme i sofaen. Det er meget syret at se sig selv i tv, men det har været en for vild oplevelse at være med!

Eksperimenter i køkkenet før vi skulle filme
Første udfordring var at vi skulle fortolke vores yndlingseventyr. Nu er jeg ret stor fan af Rammstein og eftersom de bruger et eventyr i en af deres musikvideoer tænkte jeg det var oplagt! Nummeret af Rammstein hedder Sonne hvis nogle er til den slags.
Jeg er faktisk ret stolt over den opskrift der er kommet ud af det. Normalt kombinerer jeg højst forskellige opskrifter og justerer en smule på mængder. I denne opskrift har jeg eksperimenteret , med et godt resultat! 
De andre havde nogle vilde resultater rent synsmæssigt - der haltede jeg en del, men smagen den sad lige i skabet!
Som dommerne sagde 'perfekt' og 'helt oppe og ringe'. Det er godt nok et kæmpe skulderklap!



Opskrift

Ca. 20-25 stk

Æblemuffins
110 g smør
225 g sukker
3 æg
175 g marcipan
175 g hvedemel
3 tsk vaniljesukker
1 tsk bagepulver
4 spsk lakridspulver
3 æbler
1½ dl granatæble-lakrids shot (Jeg bruger Små Grønne)

Frosting

2 portioner Hvid chokolade frosting


Fremgangsmåde
  • Skræl æblerne, fjern kernehus og skær dem i små tern. Læg æblerne i granatæble-lakrids shotet og sigt lakridspulveret i. De må gerne stå og trække natten over
  • Forvarm ovnen til 180 grader
  • Smelt smørret.
  • Pisk æg og sukker godt sammen.
  • Riv marcipanen i æggemassen og pisk forsigtigt til det er helt fordelt.
  • Tilsæt smørret og pisk igen.
  • Sigt mel, bagepulver og vaniljesukker i og rør det sammen med en dejskraber.
  • Kom æblestykkerne og lakrids shotet og rør forsigtigt rundt.
  • Kom dejen i muffinsforme og bag dem i ca. 25 minutter.

  • Lad kagerne køle af og dekorer med frosting.

I tv har jeg pyntet med sort krymmel og fondant-æbler, men det er jo en smagssag. Du kan se dem i en påske-version her

No comments:

Post a Comment